ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ... ΓΚΡΙΝΙΕΣ

 


Είναι πιά γεγονός! Είμαστε η Πολιτιστική Πρωτεύουσα τής Ευρώπης! Μεγάλες οι Φιέστες κι οι Φανφάρες τών εγκαινίων, αλλά κι οι γκρίνιες πολλές κι από παντού. Μέσα στούς ...γκρινιάρηδες κι εμείς. Από τήν δική μας οπτική γωνία βέβαια, που είναι διαφορετική από εκείνες άλλων γκρινιάρηδων, συνήθως αποκλεισθέντων από τό φημολογούμενο φαγοπότι.
Και πρώτα-πρώτα, η καλή μέρα από τήν αυγή φαίνεται. Όταν συμμετείχα ως πρόεδρος επαγγελματικού Σωματείου, στήν Ημερίδα γιά τόν ορισμό τού χαρακτήρα τής Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, πρίν από τρία χρόνια, έμεινα έκπληκτος όταν 300 περίπου εκπρόσωποι Φορέων τής πόλης, όρισαν αυτόν τόν χαρακτήρα, ως: "Θεσσαλονίκη, τό σταυροδρόμι τών Λαών".
Επισημάναμε τότε πρός κάθε κατεύθυνση, τήν παγίδα που κρύβει -πέραν τής ασέβειας πρός έναν πολυχιλιετή Ελληνικό Πολιτισμό- ένας τέτοιος χαρακτηρισμός γιά τά λεγόμενα Εθνικά θέματα καί ιδιαίτερα τό Σκοπιανό, που τότε όπως καί τώρα, ήταν οξύ. Μιά παγίδα, που αν δέν δείχνει μειοδοσία -κι εμείς δέν θέλουμε να πιστεύουμε ότι είναι- τότε δείχνει τουλάχιστον, μέ τό νά δίνει επιχειρήματα στούς επιβουλευόμενους τήν πάντοτε Ελληνική Μακεδονία καί Θεσσαλονίκη, μία αυτοκαταστροφική, Εθνική ηλιθιότητα.
Καί βέβαια μιά που τό στίγμα δόθηκε, η γραμμή συνεχίστηκε πρός τήν ίδια κατεύθυνση, παρά τά Δημοτικά, Μακεδονικά συλλαλητήρια. Στό πρώτο τρίπτυχο, διαφημιστικό τού Ο.Π.Π, μέ τίτλο: "η Δύση τής Ανατολής, η Ανατολή τής Δύσης", πληροφορηθήκαμε κι εμείς, οι αδαείς ιθαγενείς, πως η Θεσσαλονίκη είναι... "γνωστή καί ως Νέα Ιερουσαλήμ"! Κι επειδή αυτό δέν ήταν ίσως αρκετό, τό έγκριτο London Times Literary Supplement, δημοσίευσε ένα άρθρο, υπογεγραμμένο από κάποιον που δήλωνε Θεσσαλονικεύς, ονόματι Tony Molho, στό οποίο ο αρθρογράφος, αφού διερωτάται: "...από πού ως πού, Πολιτισμός (...but Culture?) στήν Θεσσαλονίκη", προτείνει καί υποδεικνύει στόν Οργανισμό, νά προβάλλει τόν πολυεθνικό χαρακτήρα (multi-ethnic and multi-cultural) της, ως μοναδικό Πολιτιστικό της στοιχείο!
Ο Οργανισμός, ενοχλημένος προφανώς από τό άρθρο, (γιά άλλους από μάς λόγους, βέβαια) απάντησε μέ επιστολή τού αντιπροέδρου του, ημερομηνίας 7/5/1996. Μόνο που η επιστολή αυτή - κατά τήν κρίση μας, και εύκολη κρίση οποιουδήποτε λογικού αναγνώστη της- είναι απολογητική καί υποσχετική, αντί η Ελληνοπρεπής απάντηση, που θά άρμοζε, σέ όποιον αμφισβητεί μία, επί 2.300 χρόνια μέ αυτό τό όνομα κι επί πολλές χιλιετίες μέ προηγούμενα, Πολιτισμική Ιστορία αυτής τής πόλης.
Η γκρίνια μας καί η ντροπή μας, γιά όλα αυτά συνεχίστηκε, αλλά καί εστιάσθηκε κυρίως στήν παντελή αγνόηση τού πρό-Ρωμαϊκού Πολιτισμού τής Θεσσαλονίκης. Ώσπου πληροφορηθήκαμε τήν σχεδίαση ενός προγράμματος αφιερωμένου στό πιό διάσημο τέκνο τής Μακεδονικής γης, τόν Αλέξανδρο. Καί τότε είπαμε πώς τούς αδικήσαμε τούς ανθρώπους, αφού έστω κι αργά, μετά τό Βυζάντιο, το Αγιο Όρος και τίς Θρησκευτικές ή Φυλετικές μειονότητες, θυμήθηκαν ότι υπάρχει καί Αρχαιοελληνικός Πολιτισμός, που μάλιστα πληρεί σαφέστερα τήν σφαιρικότητα τού γενικότερου όρου "Πολιτισμός".
Τόν Μάιο τού 1996, ο γράφων προσεκλήθη σέ μία σύσκεψη εισηγητών τού προγράμματος, καί υπέβαλε τελείως αφιλοκερδώς, 14 προτάσεις γιά Διαλέξεις, κινηματογραφικές καί Θεατρικές παραστάσεις καί άλλες εκδηλώσεις, μετά από επαφές καί συνεννοήσεις μέ ισάριθμους γνωστούς Συγγραφείς, Επιστήμονες, Σκηνοθέτες κτλ. Οι ένδεκα από αυτές τίς προτάσεις ήσαν επί πλέον καί μηδαμινού κόστους. Στήν αρχή, μετά κι από ιδιαίτερες συζητήσεις κι αναλύσεις μέ τόν Διευθυντή τού Προγράμματος, όλα φαίνονταν ότι βαίνουν καλώς. Μετά άκρα σιωπή! Μιά υπεροπτική σιωπή, που δέν είχε καν τήν ευγένεια, μετά από τηλεφωνήματα καί συστημένη επιστολή μας, μιάς έστω απορριπτικής απάντησης. Βέβαια δέν τούς αρνούμαστε τό δικαίωμα νά κρίνουν ό.τι τούς υποβάλλεται καί νά εγκρίνουν ή νά απορρίπτουν. Αντίθετα, πιστεύουμε ότι εκτός από δικαίωμα είναι καί καθήκον καί ευθύνη τους. Αλλά μιά απάντηση είναι απαίτηση ευγένειας καί ένδειξη ήθους. Καί τό ήθος, θεμελιώδες στοιχείο ενός Πολιτισμού, που υποτίθεται πως οι κύριοι αυτοί προβάλλουν καί υπηρετούν! Αν εδώ αποτυγχάνουν, έωλα καί άχρηστα όλα τά άλλα, τά βερμπαλιστικά καί πανηγυρόηχα .
Τελικά η προβολή τής μεγαλύτερης φυσιογνωμίας όλων τών εποχών, τού μοναδικού εκπολιτιστού, στρατηλάτη καί μοναδικού "Μεγάλου" τής Ιστορίας, "τιμήθηκε" -ανάμεσα στίς δεκάδες φιέστες καί πανηγύρια μέ σουβλάκι στήν παραλία- μέ δύο εκθέσεις, μιά εικαστική καί μιά αρχαιολογική. Ούτε μία ανάλυση ή ένας ύμνος τού έργου του! Δύο εκδηλώσεις μή ομιλούσες! Βουβός αντίλογος στήν βουή καί τήν φλυαρία τών λοιπών "πολιτιστικών" εκδηλώσεων καί τόν χορό τών δισεκατομμυρίων.
Εμείς όμως, απλοί πολίτες, τιμητές τού Πολιτισμού και τής κληρονομιάς μας, θά προσπαθήσουμε μέ τίς πενιχρές μας δυνάμεις νά κάνουμε ομιλούντα αυτόν τόν αντίλογο τών Πολιτισμικών μας αξιών, απέναντι στήν παρδαλή καί πολύβουη "πολιτιστική" παράσταση. Η "Ελληνική εταιρία Αρχαιοφίλων", απεφάσισε νά μεταφέρη τό προγραμματισμένο γιά τήν Αθήνα, "Φιλοσοφικό Συμπόσιό" της, στήν Θεσσαλονίκη. Η "Εταιρία Υπεράσπισης Αξιών", Αθηνών διοργανώνει 5 Διαλέξεις μέ 5 γνωστούς ομιλητές, σέ ιδιωτικά σχολεία (μακάρι καί σέ δημόσια) καί σέ αίθουσες τής πόλης. Όσοι νομίζουν ότι, δραστηριοποιούμενοι, μπορούν νά βοηθήσουν στήν καλύτερη οργάνωση αυτών, αλλά καί άλλων που σχεδιάζονται, ας έλθουν σέ επαφή μαζί μας.
Ο Πολιτισμός είναι πολύ μεγάλη υπόθεση γιά νά τόν εμπιστευθούμε αποκλειστικά σέ όσους δίνουν τέτοια, σάν αυτά που αναφέραμε, δείγματα ύφους καί ήθους καί δείχνουν ότι μονομερώς κι ενίοτε ετεροφύλως τόν τιμούν.
Επαμεινώνδας Παντελεμίδης

ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ ΤΕΤΡΑΚΤΥΟΣ ΕΝ ΕΤΕΙ "2002"
Οι χαζοφιέστες του ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ 1997 έγιναν σχεδόν αποκλειστικά για την προβολή της εβραϊκής κοινότητος και προπαγάνδας .
Υπεύθυνος πολιτιστικών ήταν κάποιος αρχιτέκτων ονόματι Βασίλης Κολώνας ενώ υπεύθυνος της υποεπιτροπής για την προβολή του έργου του Αλεξάνδρου και του έργου του ήταν κάποιος εβραίος ονόματι Μόλχο, ιδιοκτήτης βιβλιοπωλείου στην Θεσσαλονίκη. Αυτοί οι δύο κύριοι απεφάσισαν τις 2 προαναφερθείσες εικαστικές εκδηλώσεις ακυρώνοντας δεκάδες άλλες εντυπωσιακές και ουσιαστικές.
Σαν ανταμοιβή αγώνος κατά του Αλεξάνδρου και για όφελός του βέβαια ο Μόλχο εξέδωσε σε βιβλίο μέ έξοδα του Οργανισμού την "ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ" ενώ ο Κολώνας μέχρι που έκτισε πλατεία ¶ννας Φρανκ στην Λάρισσα…..

   
 
[Πίσω Ιστορία της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ] [ Πίσω ΤΕΥΧΟΣ 10ον]